مسجد قاسم بن الحسن علیه السلام

مسجد قاسم بن الحسن علیه السلام

یادمان باشد اگر روزی بقیع را ساختیم
ذکر کاشی های باب المجتبی"یا قاسم" است


اجتماع هیئت، کانون فرهنگی هنری و بسیج

اصفهان-اتوبان شهید چمران-خیابان اشراق جنوبی

پیوندهای روزانه

حاج آقا رازی پور:

من نوعی هم که عمامه سرم هست با اون زمانی که یه طلبه ی ساده بودم تفاوت داره. اون موقع تو خیابون هر کسی یه حرفی به من می زد سریع برمی گشتم جوابشو می دادم ولی الان این عمامه و عبا باعث شده که اگه فحشم هم بدن یه کمی کوتاه بیام. یعنی اون وقار و سنگینی خودم را داشته باشم. در یک کلام می گم حجاب و عفاف باعث میشه که انسان سرسنگین باشه و شخصیت خودش حفظ بشه. حالا این مقذمه ای بود که دوستان خواستند. من نمی خواستم وارد بحث لغوی بشم. اگه بخواهیم وارد بحث لغوی بشیم باید بگم اصلا اصطلاح حجاب، جدید وارد شده . قبلا توی کتابهای فقها اگه نگاه کنیم با نام ستر است. ستر یعنی پوشش. حجاب که وارد شده مردم اینطور برداشت می کنند که هیچ زنی در اجتماع حضور نداشته باشه. این غلطه. حجاب یعنی همون معنای ستر. همون معنای پوشش. یعنی زن، خودشو، ظاهر بدنشو از نامحرم بپوشونه که مورد تعرض ارازل و اوباش نباشه.

حاج آقا منعمیان:

این جلسه، اسمش کرسی آزاد اندیشی است. یعنی شما حق دارید هر گونه شبهه ای در ذهن دارید مطرح کنید تا در اون مورد بحث شود. کسی هم حق ندارد بیان کند که مثلا این شبهه مال طرف نیست. بگن من شنیده ام که آقا مثلا حجاب محدودیت می یاره یا مثلا من شنیده ام که حجاب باعث میشه اون استعدادهائی که خداوند در وجود زن گذاشته به شکوفائی نرسه. من شنیده ام که آقا، حجاب، مال اون زمان های قدیم بود که مردها نسبت به زناشون، حسادت داشتند و این باعث میشه که این حجاب را وضع بکنند که مثلا بی حجاب بیرون نیایند یا مثلا شبهاتی دیگه. اینها را به راحتی بپرسید. هیچ مشکلی نیست.

سوال:

بنده سوالم این است که درباره ی پیشینه ی تاریخی حجاب، آیا در ملت ایران، این حجاب بوده یا بعد از اسلام اومده؟ سایر ملل نیز همین طور..سوال دوم اینکه چی شده که یه خانم مانکن در کشوری مثل آمریکا که مرکز فساده به دنبال حجاب و عفاف می ره و مسلمان میشه اما در کشور اسلامی، یه دختری که حتی دانشجو است به مرز انکار خدا می رسه یا مثلا مسیحی میشه برای اینکه آزادتر باشه؟ آیا این مشکل از خود افراد است یا مشکل از طلبه ها و روحانیون یا به طور کلی مشکل از مسئولین است؟

حاج آقا منعمیان:

در کشور ما ایران و یا هندوستان، در این کشورها، قبل از اسلام حجاب بوده  حالا شاید این فلسفه ای که امروز داره را نداشته اما حجاب بوده اما در عربستان حجاب نبوده. دقت داشته باشید در عربستان حجاب نبوده.بعد از اسلام، حجاب اومده. یه کتابی هست به نام "تاریخ تمدن" از "ویل دورانت". این کتاب چند جلد است و خیلی قطور. شما اگه شده، مقدمه ی این کتاب را بخونید. در مورد ایران باستانه. همین حرف من را تائید می کنه که در ایران باستان، یعنی قبل از اسلام، ایرانی ها حجاب داشتند. حالا شاید فلسفه اش چیز دیگه ای بوده اما حجاب وجود داشته اما در کشور عربستان در بین اعراب اصلا چیزی به نام حجاب نبوده. حتی شما شان نزول آیات قرآن را هم ببینید مثلا همین آیه ای که در مورد "قل للمومنون یغضوا من ابصارهم" که خدا به مومنین میگه نگاهشون را در مقابل نامحرمان ببندند، شان نزولش اینه که یه خانمی با وضع خیلی بد، ولی زیبا رو داشته تو کوچه ها می رفته-زنان عرب یه چیزی روی سرشون می انداختن که گردن و بناگوش و گوش اونها پیدا بوده-بعذ یه آقائی نظرش جلب این خانم میشه به عبارتی مبهوت این خانم میشه به حدی که نگاهش با این خانم می ره. ایشون همین طور که می رفته مستقیم می ره تو دیوار. یه شئ ای تو دیوار بوده که در سر این آقا فرو می ره و زخمی میشه و پرخون. که بعد این آیه نازل میشه.

حالا می خوام خدمتتون بگم که در بین اعراب، حجاب نبوده. بعد از اسلام حجاب اومده اما در کشور ما حجاب وجود داشته حتی بین یهود و نصاری هم حجاب وجود داشته.

در آیات 31 و 32 سوره ی نور، ابتدا به مردان و سپس به زنان میگه که نگاهشون را در برابر نامحرم کوتاه بکنند. توجه به نامحرم نکنند نه به این معنی که چشمتون را ببندید. منظور غمض بصر است. مثلا وقتی می گیم چیزی مورد اغماض واقع شد یعنی نادیده گرفته شد. این است که قرآن میگه غض بصر داشته باشید. بنابراین مردان به خانم ها و خانم ها به مردان توجه نداشته باشند. دیدشون را کوتاه کنند.

حاج آقا رازی پور:

در مورد بحث سیر تاریخی، در کتاب حجاب شهید مطهری، قسمتی هست که می فرماید کدامین اقوام در سیر تاریخی، داعیه ی حجاب بوده اند و یا می فرماید در ایران باستان و در میان قوم یهود و احتمالا در هند، حجاب وجود داشته . از آنچه در قانون اسلام آمده، یعنی حجابی که در دین ما اومده و به معنای پوشش هست در زمان قدیم در ایران باستان، قوم یهود و هند، این بحث حجاب، شرایطش سخت تر از الان بوده.

در مورد آیه ی 59 سوره ی احزاب، خدا رودربایستی نداره حتی اول میگه پیامبر! اول زنان خودت و بعد دختران خودت و بعد زنان مومن را بگو... یعنی این مسئله استثنا نداره که بگی برای من نیست. این مسئله برای همه هست و همه را شامل میشه.

حاج آقا منعمیان:

در مورد سوال دوم، که ریشه ی اینکه چرا در جوامع غربی، اونا رو به حجاب میارند اما ما اینطوری نیستیم چیه؟ این به خاطر آزادی هائی بود که ناشی از نظریه های دانشمندان اونا بود. مثلا فروید گفت آزادی باید در همه ی جامعه باشه به طوری که محدودیت برای خانم ها و آقایون نباشه که مثلا جامعه به نبوغ برسه. اما بعد این نظریه را خود آقای فروید نقض کرد و دید که نظریه ی اشتباهی داده.

خوب اونها به این رسیدند و فهمیدند که حجاب محدودیت نیست و استقبال کردند. حجاب، احترام به زن و بالا بردن ارزش زن است. اینطور نیست که با حجاب، زن محدود شود و جامعه فلج گردد. حجاب باعث میشه که جامعه، یک جامعه ی پویائی شود. اونها به این رسیدند اما متاسفانه ما ایرانی ها همونطور که اثبات شده کمی لجباز هستیم شاید به خاطر شرایط آب و هوائی. هر کاری را بگویند انجام دهیم حتی اگه خدا بگه به نفع خودته، برای پیشرفت جامعه، برای پیشبرد استحکام خانواده، برای جلوگیری از مسائل روانی...همه ی این مواردی که می گویم فلسفه دارند...اما می گویند نه کاری نداریم!

شهید مطهری میگه من در ابتدای کار، تمام ادیان را رفتم تحقیق کردم یعنی یه طورائی کافر شدم و بعد اسلام را نه با دید تعصب که با دید منطقی اثبات کردم بعد رسیدم به شیعه.

مجری:

شهید مطهری در یکی دیگر از کتابهاشون یه تحلیلی انجام داده بودند و می فرمایند که تجربه نشون داده که ما ایرانیها در طول تاریخ یه اعتقادی را زود می پذیریم و در مقابلش کاری نمی کنیم اما وقتی شبهه ای در مورد اون مطرح میشه سریع بر می گردیم. این به عنوان یکی از حالات روحی ایرانی ها مطرح شده.

حاج آقا منعمیان:

به طور کلی اگه کسی حجاب داره یا نداره باید برای این کار، دلیل عقلی و نقلی داشته باشه وگرنه بدون دلیل کاری را کردن، نشانه ی سفاهت است.

سوال:

چه اتفاقی برای تمدن غرب افتاد که باعث شد به سمت بی حجابی برود چون در طول تاریخ می خوانیم که اونها هم در ابتدا حجاب داشتند؟

حاج آقا منعمیان:

منفعت طلبی غرب. می دونید بیشترین استفاده ی لوازم آرایشی را در جهان، ما و عرب ها داریم؟ بیشترین عمل جراحی بینی را هم همینطور. اینها به خاطر منفعت طلبی است. به خاطر اینکه اون اجناس خودشون را به فروش برسونند. به خاطر سود. به خاطر استثمار. این یکی از دلایلشه.

دلیل دیگه اینکه جامعه را فلج کنند. دیگه جوان، اون قدرت فکرکردن را نداشته باشه، جوانی که وارد جامعه میشه و حواسش به همه چیز هست الا درسش الا کارش، خوب این جوان دیگه، ثمری داره؟

هر فعالیتی بکنه، فعالیته کاذب است. می نشیند پشت کامپیوتر تا در اینترنت در مورد مسئله ای تحقیق کنه اما حواسش اون قدر پرت میشه که فراموش می کنه تحقیق می کرده. می ره توی سایت های دیگه . اینها همین را می خواهند که جامعه ی بشری را فلج کنند و خودشون پیشرفت کنند که متاسفانه موفق شده اند.

سوال:

حجاب در اسلام برای خانم ها چطوری تعریف شده؟ آیا اسلام، حدود حجاب را مشخص کرده؟ به طور کلی آیا اسلام حدود را مشخص کرده و نوع پوشش را به عهده ی خود شخص گذاشته؟

حاج آقا رازی پور:

همانطور که گفته شد لغت حجاب در اسلام جدید است و قبلا به اصطلاح فقها، ستر بوده به معنای مطلق پوشش. اینکه زن ظاهر و زینتش را از نامحرم حفظ کنه. حالا زینت را چی تعریف کردند که زینت به چی گفته میشه ،تعریف کرده اند که اسلام گفته به جز صورت و دست ها تا مچ، بقیه ی اعضا می شه زینت. یعنی بقیه باید پوشش داشته باشند. حالا اینکه آیا حتما باید با چادر باشند یا حتما باید پوشش خاصی داشته باشند اینها برای خانمی نیز سوال شده بود که من پوشش دارم اما لباسم طوریه که به من نگاه می کنند. این لباس پوشش هست اما میشه لباس شهرت. اما دین اسلام اگه میگه پوشش داشته باشید خواسته اون ارزش و جایگاهی که زن در اسلام داره حفظ بشه. به عبارتی می خواهد عظمت زن را بیان کنه.

از طرفی حجاب، حق الله است . برخی افراد عنوان می کنند که ما خودمون می خواهیم که زن ما با این پوشش بیاید بیرون. خودمون می خواهیم ...اما ما گفتیم که اسلام می گه حجاب، حق الله است نه حق من و تو. یعنی اینطور نیست که بگی من راضی هستم که زنم با این شرایط بیرون بیاید. بحثی که نفر قبل هم سوال کردند با شما در ارتباط است که چرا ما به بی حجابی گرایش داریم . علتش چیست؟ حاج آقا فرمودند که به خاطر اینه که آزادی را بد تعریف کرده ایم و فرهنگ غرب روی فرهنگ ما اثر گذاشته. بر عکس، می بینیم که زن های غربی به سمت حجاب گرایش پیدا می کنند. علتش چیه؟ یه ضرب المثلی هست که میگه" برادرمرده، قدر برادرمرده را می دونه" اون کسی که تو این شرایط سخت، قرار گرفته قدر حجاب شما را می دونه. سوالی که قبلا هم پرسیده شد اینکه آیا این حجاب باعث نمیشه که افراد، بیشتر حریص شوند؟ نه،اینطور نیست که بگیم من چون باحجابم حریص تر میشم. شما ببینید زنهائی که – البته اخبار بیان نمی کنه اما کتابهائی که در مورد زن در تمدن غرب هست ملاحظه کنید یا حتی خیلی از زنان جامعه ی خودمون که حتی باوجود چادری که بر سر دارند و البته جوری نشان می دهند که منی که با چادرم فکر نکن با چادرم این چادر ظاهر منه- بیشتر مورد تعرض قرار می گیرند وگرنه چه بسیار زنان با حجابی که وقتی جوانی در کنار اونها قرار می گیره جرات جسارتی نمی کنه. اما وقتی زنی بی حجاب باشه چه تنها باشه چه با گروهی همراه باشه چه حتی شوهرش در کنارش باشه، آخرش توی دید همه هست..

من یه داستانی امروز داشتم می خوندم خیلی قشنگ بود..یه جوون رفت جلوی شخصی که زنش بی حجاب بوده و گفت ببخشید اجازه هست که من به خانمتون نگاه کنم؟! شوهره خیلی عصبانی شد و یقه ی جوون را گرفت و اون را کوبید به دیوار و گفت چی می گی؟ جوون گفت بابا من می بینم همه دارند به خانمت نگاه می کنند گفتم بذار حداقل اجازه بگیرم نگاه کنم.

پوشش برای چیه؟ حجاب برای چیه؟ برای اینکه از نگاه ارازل و اوباش جلوگیری کنه.

سوال:

چرا مثلا فرم بدن یه خانم بیشتر از افکارش توی چشمه؟ این دلیل نمیشه که من مرد برای اینکه نگاه نکنم، یه زن پوشش داشته باشه. باید آزادی باشه دموکراسی باشه. باید یه خانم بتونه آزادانه بیاد بیرون و این فرهنگ باید برای ما ایجاد بشه که نگاه نکنیم.

حاج آقا رازی پور:

سوالتون سوال قشنگیه. اینکه اینقدر خانم ها بی حجاب بیایند که برای ما عادی بشه.

مجری:

به نظرم این سوال چند بعد داره که برای خیلی ها هم مطرحه...خداوند می فرماید " ان الله جمیل و یحب الجمال"...خداوند این جمال را به زن داده و جمال هم ارزشمنده پس چه لزومی داره که من این جمال را مخفی کنم؟ این یه نکته...نکته ی دوم اینکه آیا آزادی سبب محدودیت هست یا مصونیت؟ و نکته ی سوم اینکه آیا آزادی مطلق معنا داره یا نداره؟

یعنی ببینید من اینطوری بگم یه موقع می گیم که آزادی ارزشه. بله اصلا یه ارزشیه که همه ی انسانها می فهمند. فطریه و نیاز نیست که دین هم بگه..اما سوال اینه اگه آزادی مطلق داشته باشیم خود این به معنای سلب آزادی دیگرانه. یعنی اگه قرار بشه هر کس هر کاری که دلش خواست انجام بده خب آزادی دیگران سلب میشه بنابراین نتیجه می گیریم که آزادی خودش شخصیت داره اینکه مرز این آزادی چقدر باید باشه را توضیح بدید.

حاج آقا رازی پور:

بعضی از افراد بحث دگرگونی ارزش ها را مدنظر قرار می دهند و می گویند زن به اینه که زیبائی هاشو نشون بده. این ریشه در کجا داره؟ ریشه در تربیت ناصحیح داره و عقده های درونی. ببینید یه سوالاتی که هست و میشه از دل این سوالات درآورد اینه که مثلا علت هم جنس گرائی چیه؟ عذر خواهی می کنم که این را میگم..زیبائی ها ی زن برای شوهرش میشه لذت. قبلا که حجاب خیلی بیشتر بود اگه چادر یه زن یه کمی باز می شد همه، چشماشونو می بستند که فلانی چادرش باز شده. تفاوت کشور ما با کشورهای دیگه یا دین ما با ادیان دیگه در اینه. الان علت هم جنس گرائی اینه که دیگه شخص، از مو و اعضای بدن زن لذت نمی بره. چرا؟ چون دیگه اینقدر نگاه کرده که دیگه  برایش لذت محسوب نمیشه. این گوهری که باید توی پوشش قرار بگیره دیگه اون لذته را نداره چون عادیه. وقتی آزادی به این حد رسید شخصی که دیگه این زیبائی برایش لذت بخش نیست رو میاره به هم جنس گرائی و بعد وقتی از اون هم لذت نبرد به حیوانات رو میاره.

یعنی اگه دین اسلام میگه پوشش باشه حجاب باشه به خاطر اینه که این گوهر حفظ بشه . اون بحث لذت ها سرجای خودش باشه که من به یه جایگاهی نرسم که زن یا مرد وقتی از کنارم رد می شوند عادی باشه. وقتی عادی شد دیگه زن و مرد برایم تفاوتی نداره و برای راحتی کار خودم رو بیارم به هم جنس گرائی. بنابراین یکی از علت هائی که اسلام میگه پوشش باشه برای همینه تا از اون موارد دیگرش جلوگیری کنه.

سوال:

به نظر شخص من و خیلی از هم سن و سالهای من، در اسلام بین زن و مرد اعتدال نیست. یعنی به خاطر اینکه مرد به گناه آلوده نشه زن نباید یک سری کارها را انجام بده..یا باید اینطور بیرون بیاید...

سیمین دانشور میگه: "من زنم و به همان اندازه از هوا سهم می برم که ریه های من....

حاج آقا منعمیان:

سوال خیلی خوبی می کنند. ببینید قرآن اول به مردان دستور میده بعد به خانم ها

اول به آقایون می گه چشمانتون را بپوشانید بعد به خانم ها میگه" ولا یبدین زینتهن" خب این برای چیه؟ شما می تونید برای من تضمین کنید که در جامعه اگه مثلا آزادی باشه که البته الان هم آزادیه الان در ایران ما آزادیه....

برادر همسایه ی ما بعد از بیست سی سال از آلمان اومده بود. در فرودگاه اصفهان چشمش می افته به یه خانمی..اینقدر حواسش پرت میشه که همینطور که می رفته می افته در جوی آبی و صدمه می بینه..بهش گفته بودند آقا شما که از آلمان اومدی اونجا این چیزا فراوونه...گفته بود چیزائی که من اینجا می بینم اونجا نمی دیدم ...

حالا این بنده ی خدا از آلمان اومده. در شرایط آزادی، اینجا به گناه کشیده میشه..حالا شما می تونید تضمین کنید اگه تو جامعه، همه حجاب نداشته باشند آقایون می تونند چشمهای خودشونو بپوشونند؟ می تونند نگاهشون را پائین بیندازند؟

سوال:

خوب حداقل دیگه خانمها به خاطر آقایون، پوشش ندارند.

حاج آقا منعمیان:

شما پشت چراغ قرمز برای چی می ایستید؟

سوال کننده:

خوب یه نوع ارزشه که به هنجار تبدیل شده

حاج آقا منعمیان:

احسنت..این یه ارزشه در جامعه ی ما. این درسته که یه قید میاره اما همین قید باعث آزادی میشه در جامعه. من پشت چراغ قرمز می ایستم که ترافیک ایجاد نشه.همه روی نظم حرکت کنند. مثلا اونها از اون طرف چهارراه بروند بعد من بروم...همین باعث یه نظم در جامعه میشه. خوب حالا من بگم آقا اصلا چراغ چیه؟چراغ باعث محدودیت میشه. باعث میشه که مثلا ما بی ارزش می شیم ...نه این حرفها که نیست...این حجابی هم که برای زن وضع شده و از اون طرف به مرد گفته شده که آقا چشمت را غض بصر کن..این به خاطر چیه؟ به خاطر اینه که آزادی در جامعه به وجود بیاید نه محدودیت...

حدود پوشش را خواستید، خداوند می فرماید"ولایبدین زینتهن الا ما ظهر منها" می فرماید " زینت هاتون را آشکار نکنید الا اون چیزی که ظاهر است" یعنی مطلق اومدند گفتند آقا اصلا زن نباید زینتش را آشکار بکنه. همانطور که حاج آقا گفتند تمام بدن زن زینت است الا صورت و کفین او.

سوال:

حجاب فقط برای خانم ها نیست آقایون هم باید حجاب داشته باشند. آقا کسانی هستند که سورمه می کشند.پیامبر هم گفته که مستحبه ولی پشت همین تریبون بگم که اگه آقا پسری سورمه زد گناه نکرده..مستحبه...پیامبر گفته...پیامبر موی بلند هم می ذاشته...اگر کسی موهاشو بلند گذاشت گناه نکرده...پیامبر، پیامبر مسلمونا، موهاش بلند بوده و سورمه می زده..پس چرا با یه دید دیگه نگاه می کنیم؟

حاج آقا منعمیان:

ببینید اینها یه مسائل عرفیه..

مجری:

آقای قرائتی با همون بیان شیرینشون می گویند که خانم می گه من می خواهم که آزاد باشم و بیایم بیرون. چرا برای اینکه آقایون ممکنه به من نگاه کنند و مشکل پیدا میشه، من باید خودم را بپوشونم؟ خوب اونها چشماشون را ببندند.

همین جواب را دادند و گفتند که نمیشه جلوی همه را گرفت. بالاخره افرادی هستند که " فی قلبه مرض".کسی که در قلبش مرض هست.. اگر قرار بود همه خوب باشند و مردان خودشون را کنترل کنند که دنیا بهشت میشه..

بعد گفتند خوب خانم می آید بیرون، بعد آقا چشمش به او می افته و مثلا خانم خودش از نظر زیبائی 40 درصده ولی اون مرد می بینه فلان زن از نظر زیبائی 60 درصده، اون یکی 70 درصده، 80 درصده...بعد می آید به خانه..وقتی خانمش صدایش می زنه، می گه تو دیگه حرف نزن با این ترکیبت...این باعث تزلزل بنیان خانواده میشه..

حاج آقا منعمیان:

سورمه زدن مشکلی ندارد ولی ببینید عرف جامعه الان سورمه را نمی پسنده..الان عرف جامعه ی ما طوریه که برای من، سورمه را نمی پسنده ولی مشکلی نداره..حالا اگه آقائی می خواهد برای تقویت چشمش سورمه بزنه مشکلی نداره ولی شما نمی توانید به این بهانه بیائید و مثلا ابروهاتون را بردارید یا مثلا موهاتون را فلان مدل ببندید یا مثلا ریشهاتون را فلان مدل، سه تیغه کنید..سورمه به علت فلسفه و دلیلی که داشته اون هم به خاطر تقویت چشم گفتند که مشکلی نداره تازه اون هم شبها می زدند و صبح هم برای وضو می شستند بنابراین این دلیل خوبی برای این کار نیست...

مجری:

ببینید این که بگیم این مستحبه ولی عرف نمی پسنده به خاطر اینه که گاهی پیش می آید که مثلا دو حکم واجب و حرام با هم تلاقی پیدا می کنند حالا واجب و مستحب که دیگه هیچی...بنابراین اگه بخواهیم این طوری نگاه کنیم که در هر شرایطی باید هر واجبی را انجام داد و هر حرامی را ترک کرد باید گفت امام حسین (علیه السلام) هم به کربلا رفت و می دونست که در اون جنگ نابرابر کشته میشه نوعی خودکشی انجام داده و خودکشی هم طبق آیه ی "ولاتقتلوا انفسکم.."حرامه ...جهاد واجبه و خودکشی حرامه..

این همون تلاقی دو حکم است. گاهی انجام دادن یه واجب دقیقا همزمان میشه با انجام دادن یه حرام...در این شرایط باید دید اهم کدام است و مهم کدام..به عبارتی مصلحت چیست

عزیزی که می فرمایند سورمه زدن مستحبه و از طرفی حجاب و پوشش واجب..دقت کنید که اسلام در بحث حجاب و پوشش نکته ای می گه و اون اینکه هر حجابی در هر شرایط مکانی و زمانی برای آقایون و خانم ها، باید طوری باشه که منجر به جلب توجه نشه...

یه خاطره ای بگم...در جمع دانشجوئی بودیم...حدود هفتاد تا هشتاد نفر...یک نفر دقیقا همین سوال را مطرح کرد که پیامبر موهاشون را بلند می ذاشتند پس چرا وقتی یکی موهاشو بلند می ذاره این قدر مورد هجمه واقع میشه؟ کارشناسی که اونجا بود جواب جالبی داد. گفت شما الان ببینید تو این 70 تا 80 نفری که اینجا هستند یه نفر را پیدا می کنید که موهایش بلند باشه؟ چند درصد از آقایون جامعه ی ما، موهاشون بلنده؟ حالا اگه یکی موهاشو بلند بذاره، جلب توجه می کنه در صورتی که در زمان پیامبر چون عرف بود جلب توجه هم نمی کرد.

یکی از حاضرین:

این جمال پیامبر بوده. آیت الله ناصری گفتند بعضی از مسائل در دوره ی یکی از امامان مرسوم بوده و در دوره ی امام دیگری مرسوم نبوده. در مورد این مسئله هم در دوره ی امام صادق(علیه السلام)، سنت بر این شد که همه موهاشونو بزنند. خوب اینکه به سنت ما نزدیکتره..

حاج آقا منعمیان:

در مورد موی بلند هم هیچ جا نداریم که مثلا موی پیامبر تا کمرشون بوده ...اثبات شده که موی پیامبر هم که بلند بوده تا روی گوششون بلند بوده..اینطور نبوده که تا روی کمرشون بوده یا مثلا از پشت موهاشونو می بستند...نه اینطور نبوده...

سوال:

شما گفتید زن حق الله است اما در ادامه حجاب را حق الناس می دانید.

حاج آقا رازی پور:

حجاب حق الله است، نه زن.

حاج آقا منعمیان:

حجاب حق الناس هم هست

سوال کننده:

خوب وقتی شوهرش میگه من دوست دارم که زنم آزاد باشه...

حاج آقا منعمیان:

ببینید شما دوست دارید آزاد باشید...من یه مثال زدم گفتم من دوست دارم راحت چراغ قرمز را رد کنم..چی کار دارم؟ من که ماشینم گران قیمته ...عوارض خیابان را هم به شهرداری داده ام...دوست دارم چراغ قرمز را رد کنم...می تونید شما این حرف را بزنید؟

سوال کننده:

وقتی شما می گید حجاب حق الله است پس وقتی مثلا من به یه خانمی نگاه می کنم می گویند تو حق الناس کرده ای..بالاخره این حق الله است یا حق الناس؟ چون خدا از حق الله می گذره ولی از حق الناس نمی گذره..

حاج آقا رازی پور:

عرض کنم خدمتتون اینکه گفته شد حجاب حق الله است یعنی من اجازه ندارم که بگم دوست دارم خانمم بی حجاب باشه یا باحجاب باشه...اما در مورد اینکه حجاب حق الناس است یعنی حجاب علاوه بر بعد فردی بعد اجتماعی هم داره ...

خود اصل حکم حجاب، حق الله است مثل نماز...مثلا من نمی توانم بگویم آقا من نماز نمی خونم و خودم می روم جهنم ...می گویند دست خودت نیست که ...این حکم خداست..حق الله بودنش اینه که حجاب حکم خداست..با آیه هم استدلال کردیم..گاهی بحث فرضیه های ریاضی و فیزیک و شیمی است که بر اساس شواهد و تجربه اثبات میشه اما گاهی بحث در مورد مسائل دینی است که در این مورد بر اساس قرآن، سنت، عقل و اجماع مباحثه می کنند...حالا روی دو مورد اول یعنی قرآن و روایت  توجه داشته باشید که اگه قرآن را قبول کردیم یعنی خدا را قبول کردیم و اگه روایت را قبول کردیم یعنی امام و قرآن و خدا را قبول کردیم حالا وقتی اینها را قبول کردیم به ما می گویند آقا حکم تو، راه تو اینه...حالا حجابی که من باید داشته باشم مثل نمازاست..من باید با حجاب باشم چون حکم خداست..این میشه حق الله ..اما حالا یه زن رعایت نکرد..شوهر هم داره..اومد تو اجتماع ...من بگم خوب حق الله است و خدا می بخشه...نه این درست نیست..چون حجاب هم حکم الهی و هم حق الناسه...

یکی از حاضرین:

زنی که بی حجاب به اجتماع برود و شخصی به او نگاه کنه و دچار گناه بشه در واقع حق الناس کرده

حاج آقا رازی پور:

ما هم همین را عرض می کنیم..اون حکمش را مطرح می کنند که چرا حق الناسه؟ گفتیم که خود اصل حکم، حق الله است ولی رعایت نکردن اون میشه حق الناس

حاج آقا منعمیان:

اینکه گفتند حجاب حق الله است و از طرفی حق الناسه باهم منافاتی نداره...

مجری:

در واقع حق الله ای است که حق الناس به تبع آن می آید.

حاج آقا منعمیان:

نماز صرفا حق الله است..یا مثلا روزه صرفا حق الله است ..برخی از کارها هم صرفا حق الناسند..اما برخی از کارها، هم حق الله هستند و هم حق الناس..یعنی خدا در قرآن تشریح کرده و بعد آثارش را می بینیم..

مثلا یه خانمی که در جامعه بی حجاب می آید از اون طرف مشکلات روانی ای که به دنبال داره باعث میشه استحکام خانواده کم بشه و هزاران مشکل دیگه و این میشه حق الناس...اینکه خانمی می آید و جلوه گری می کنه برای آقایون بیرون ولی در خانه اینطور نیست این باعث حق الناس میشه..

زنانی هستند که در بیرون، آرایش دارند ولی هنگامی که به خانه می روند برای اینکه پوستشون استراحت کنه بدون آرایش ظاهر می شوند و به قول آقای کافی مثل کنیزهای مطبخی در مقابل شوهرشون قرار می گیرند.

غرب زیر مفاهیم خیلی قشنگ که زن باید آزاد باشه..حقوق زن و مرد یکسانه...اومدند سوء استفاده کردند...زن نباید محدود باشه

خوب زنی که مدام آرایش می کنه محدود نیست؟ آیا آزاد است؟ این اصلا فلج است...زنی که همواره ی دغدغه ی جلوه گری داره آزاد نیست

سوال کننده:

خوب زیباست و دوست داره خودش زیبا باشه..

حاج آقا منعمیان:

بله زیبائی جزء فطرت زن است که زیبائی را دوست داره و دوست داره اون را جلوه بده اما نه برای همه...خداوند گفته باید این زیبائی را جلوه بدی و اظهار زیبائی کنی اما برای همه نه...برای شوهرش به خاطر استحکام خانواده

آقای قرائتی می گفتند که خانم هائی که دوست ندارید شوهرانتون به دیگران نگاه کنند حجابتون را رعایت کنید..این محدودیت نیست

 

مسجد و حسینیه قاسم بن الحسن(علیه السلام)

نظرات  (۲)

۱۲ آبان ۹۲ ، ۱۸:۲۸ جا مانده از قافله
خدایا من اگر بد کنم تو را بنده دیگر بسیار است
تو اگر با من مدارا نکنی مرا خدایی دیگر کجاست!؟
پاسخ:
پاسخ: سلام
ان شاء الله هیچ وقت از قافله جا نمونیم...
+++++++++
like

پاسخ:
پاسخ:
سلام
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی