کانون قاسم بن الحسن علیه السلام

یادمان باشد اگر روزی بقیع را ساختیم
ذکر کاشی های باب المجتبی"یا قاسم" است

پیوندهای روزانه

سلام دوستان

به یاری خدا و با همت  رفقا، موفق شدیم استارت کرسی های آزاد اندیشی  را در محل بزنیم که قرعه ی کار به موضوع هدایت افتاد. خوب شروع می کنیم.

 

هدایت از نظر لغوی از ریشه ی هدی و به معنای توقف کردن است

و اما از نظر اصطلاحی به این معنی است که ما یک غایتی را برای خودمان در نظر بگیریم حالا این راهی که به آن غایت می رسد، هدایت نام دارد.

هدایت بر دو گونه است: تکوینی و تشریعی

البته برخی آن را بر سه نوع می دانند : تکوینی، تشریعی و تکوینی جزائی

هدایت تکوینی در مرحله ی موجود شدن به وقوع می پیوندد و خود بر دو گونه است: عام و خاص

عام یعنی همان که بشر در آن دخالتی ندارد.مثلا زنبور عسل بر اساس این نوع هدایت است که می داند باید چگونه عسل تولید کند.

خاص یعنی همان که فطرت بشر نامیده می شود. به عبارتی همه ی افراد بشر در ابتدای خلقت به صورت تکوینی ، هدایت می شوند. به تعبیر دیگر دارای تقوای فطری هستند. بنابراین خدا، تقوای اولیه را به همه ی انسان ها حتی زنازاده می دهد.

هدایت تشریعی یعنی بشر به وسیله ی شرع و پیامبران و اولیاء الله در مسیر هدایت قرار بگیرد.

مثلا فرض کنید کشاورزی، دانه ای را در زمین می کارد. تا اینجای کار، هدایت تکوینی صورت گرفته است اما زمانی که به آن دانه، آب و کود مناسب می دهد که رشد کند او را در مسیر هدایت تشریعی قرار می دهد.

در آیه ی 2 سوره ی بقره می خوانیم که

"ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ"

این است کتابى که در [حقانیت] آن هیچ تردیدى نیست [و] مایه هدایت تقواپیشگان است

 

امام موسی کاظم (علیه السلام) در تفسیر این آیه فرمود که منظور از متقین، شیعیان ماست.

حالا ممکن است این سوال پیش بیاید که پس غیر شیعه، چه تکلیفی دارد و آیا این با عدالت خدا در تناقض نیست؟

در جواب باید بگوئیم که خیر. چرا که همانگونه که گفته شد همه ی افراد بشر در ابتدای خلقت دارای تقوای الهی هستند و تقوا یک امر فطری است. اما اگر به آیات بعد توجه کنید موضوع جالبی را در می یابید.

الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ ﴿۳﴾والَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ وَبِالآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ ﴿۴﴾

آنان که به غیب ایمان مى‏آورند و نماز را بر پا مى‏دارند و از آنچه به ایشان روزى داده‏ایم انفاق مى‏کنند (۳)و آنان که بدانچه به سوى تو فرود آمده و به آنچه پیش از تو نازل شده است ایمان مى آورند و آنانند که به آخرت یقین دارند (۴)

در این آیات همه ی افعال به صورت مضارع استفاده شده اند یعنی فرد در ابتدا، تقوا داشته و حالا هم دارد و مرتبا این تقوا در حال افزایش است و کسی که در تقوا به مرحله ی بالا برسد لاجرم شیعه می شود. بنابراین با قرموده ی امام در تناقض نیست.

به عبارتی حداقل متقی بودن، همان است که تقوای الهی داشته باشی و حداکثر آن، شیعه بودن می باشد.

سوال: قرآن در سوره ی فاطر آیه ی ۸ می فرماید "فَإِنَّ اللهَ یُضِلُّ مَنْ یَشَاءُ وَ یَهْدِی مَنْ یَشَاءُ" این آیه شامل چه کسانی می شود؟ آیا تعداد افراد هدایت شده بیشتر است یا تعداد گمراهان؟

جواب: قرآن در آیه ی 26 سوره ی بقره می فرماید:

"...یُضِلُّ بِهِ کَثِیرًا وَیَهْدِی بِهِ کَثِیرًا وَمَا یُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِینَ"

و در آیه ی بعدی، ویژگی فاسقین را اینچنین برمی شمرد:

الَّذِینَ یَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الأَرْضِ أُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿۲۷﴾

همانانى که پیمان خدا را پس از بستن آن مى‏شکنند و آنچه را خداوند به پیوستنش امر فرموده مى‏گسلند و در زمین به فساد مى‏پردازند آنانند که زیانکارانند (۲۷)

حالا سوال اینجاست که خدا چه چیزی را عهد کرده؟

در جواب باید گفت که عهد خدا از عالم الست شروع می شود تا به امروز، از جمله حکم ولی فقیه

سوال: اگر ظالمین در  ردیف کسانی قرار می گیرند که در مسیر ضلالت هستند پس چرا حر ریاحی با وجودی که آب را به روی حسین(علیه السلام) بست و ظالم بود ولی در نهایت هدایت شد؟

جواب: ابتدا باید دید چه کسانی قابل هدایتند و چه کسانی هرگز هدایت نمی شوند؟

امام صادق(علیه السلام) فرمود کافران و منافقان هرگز در مسیر هدایت قرار نمی گیرند و شامل آیه ی 6 و 7 سوره ی بقره، می شوند به عبارتی همان کسانی هستند که خدا بر قلب و گوش و چشم آنها مهر نهاده است.

امام در ادامه می فرماید که کافران به پنج دسته تقسیم می شوند که سه گروه آنها قابل هدایتند:

1.      کفر به ربوبیت خدا، یعنی شخص قبول ندارد که نعوذ بالله اصلاً خدائی وجود دارد.

2.      کفر به معرفت خدا، یعنی شخص خدا را قبول دارد اما او را قادر و توانا نمی داند به عبارتی معتقد است که خدا ، فقط خلق می کند و سپس مخلوق را به حال خود رها می سازد.

3.      ترک بعضی از دستورات الهی، مثلا شخص نماز می خواند اما بی حجاب هم هست. بنی اسرائیل د راین مورد زبانزد هستند.

4.      کفران نعمت، یعنی شخص شکر الهی را که به جا نمی آورد هیچ، کفران نعمت هم می کند مانند قوم بنی اسرائیل

5.      کفر برائت، یعنی بیزاری ای است که افراد نسبت به هم  می جویند. زمانی که افراد موجب گمراهی هم  می شوند وقتی در تنگنا قرار می گیرند از یکدیگر بیزارند.

دو گروه اول هرگز هدایت نمی شوند ولی مابقی قابل هدایتند.

حربن ریاحی هم هدایت تکوینی را داشته و سپس با اختیار، هدایت تشریعی را پذیرفت.

سوال : فرض کنید شخصی در اعلا علیین هدایت قرار دارد به عبارتی کاملا در مسیر هدایت است و در استوارترین راه مستقیم، قدم برمی دارد. آیا قدرت شیطان بیش از قدرت خداست که می تواند او را فریب دهد؟

جواب: مسیر هدایت و مسیر ضلالت همواره کنار هم قرار دارند و در طول مسیر، راه های نفوذ به هر دو موجود.

مسیر هدایت در ابتدا با هدایت تکوینی آغاز شده و با هدایت تشریعی پیش می رود. هر دو مسیر به اذن خداست اما لوازم خلقت انسان در مسیر هدایت، انبیای الهی و در مسیر ضلالت، شیطان است.

به عبارتی شیطان برای آراستن هدایت، خلق شده و به خودی خود نقشی ندارد.

بلاتشبیه فرض کنید نجاری که می خواهد پنجره ای بسازد بایستی چوبی را اره کند. بدیهی است که در حین اره کردن، خاک اره هم تولید می شود. نجار می داند که خاک اره هم خواهد داشت اما قصد او، ایجاد خاک اره نبوده بلکه هدف تولید پنجره است.

گفتیم که مسیرهای نفوذی بین این دو مسیر وجود دارد. کسی که از هدایت به ضلالت برود را تزغ گویند و برعکس آن توبه نامیده می شود.

انسان تا لحظه ی مرگ می تواند بین این دو مسیر در نوسان باشد.

برهمین اساس است که در آیه ی 8 سوره ی آل عمران می خوانیم که :

"رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا..."

در خاطرات آقای قرائتی است که زمانی در مشهد در محضر جمعی از مراجع عظام بوده اند. از هر کدام که سوال می کنند اگر شما خواسته ای داشته باشید که اجابت شود آن خواسته چیست؟

جواب همگی"عاقبت به خیری" بوده است.

سوال: آیا انقطاع فیض با یک گناه، صورت می گیرد؟ به عبارتی حد گناه کاری چیست؟ آیا هدایت ما، فقط در این دنیاست و یا ادامه دارد؟

جواب:

همانطور که گفته شد مسیر هدایت و ضلالت همواره در کنار هم هستند که قبلا توضیح داده شد.

 

و اما در مورد ادامه ی روند هدایت، باید گفت که هدایت، بعد از مرگ نیز وجود دارد. مثلا شخصی در دنیا، نیکوکار بوده ولی خلاف هائی هم داشته که در عالم برزخ باید پاک شود. قرآن در آیات 31 تا 34 سوره ی قاف می فرماید:

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِینَ غَیْرَ بَعِیدٍ ﴿۳۱﴾ هَذَا مَا تُوعَدُونَ لِکُلِّ أَوَّابٍ حَفِیظٍ ﴿۳۲﴾ مَنْ خَشِیَ الرَّحْمَن بِالْغَیْبِ وَجَاء بِقَلْبٍ مُّنِیبٍ ﴿۳۳﴾ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ ذَلِکَ یَوْمُ الْخُلُودِ ﴿۳۴﴾

همانگونه که از آیات برمی آید بهشتیان باید دارای قلب منیب باشند نه قلب مریض. به عبارتی باید توبه کرده و پاک باشند.

امیدوارم با مطالب بالا خیلی از سوالاتی که در ذهن داشته اید برطرف شده باشند و کاملا در مسیر هدایت قرار بگیرید!!

اللهم اهدنا الصراط المستقیم

  • کانون فرهنگی هنری قاسم بن الحسن(علیه السلام)

نظرات (۷)

  • عاشق ولایت
  • از سوز زهر به خود می پیچد، امّا کشنده تر از این زهر، زهر بی وفائی همسرش بود، بمیرم برات آقا محرمی نداشتی، چه کشید جواد الائمه، آن ساعتی که دید ام الفضل در حجره را بست کنیزانش را جمع کرد گفت: شادی کنید تا کسی صدای ناله ی امام را نشنود بعد شهادت هم دستور داد بدن امام را بالای بام مقابل آفتاب بیندازید، امّا کبوترها می آمدند بالهاشون را بهم می دادند تا آفتاب به این بدن نتابد، امّا عاشقان امام جواد، این بدن دیگر برهنه نبود، این بدن دیگر بی سر نبود، این بدن پاره پاره نبود. رحمت خدا بر این ناله ها، ای دلهای آماده، بمیرم برای عزیز فاطمه حسین، که دخترش بدن بابا را نشناخت، صدا زد عمه این بدن کیه درد دل می کنی؟ فرمود: سکینه جان این بدن بابایت حسین، همه صدا بزنید حسین حسین.
    @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
    یارب از کینۀ همسر جگرم می سوزد
    من از این یار ستمگر جگرم می سوزد
    دیده پر اشک لبم خشک و رخم بر روی خاک
    سینه ام گشته پر آذر جگرم می سوزد
    همچو مرغی که پرش سوخته از آتش زهر
    کنج حجره زده پر پر جگرم می سوزد
    بر روی خاک زمین پا نکشم پس چه کنم
    که منِ تشنه لب، آخر جگرم می سوزد
    شرر زهرِ جفایش فراموشم شد
    چون ز شادیش فزونتر جگرم می سوزد
    به جوانی نه، که از دورۀ طفلی به خدا
    از غم و غصۀ دیگر جگرم می سوزد
    خود جوانمرگ رضایم ولی در دم مرگ
    به جوانمرگی مادر، جگرم می سوزد
    یاد آن کوچه و آن سیلی و آن روی کبود
    آیدم تا که به خاطر، جگرم می سوزد
    یاد آن لحظه که گم کرد رهِ خانۀ خود
    به پریشانی مادر جگرم می سوزد
    مادرم نقش زمین گشت علی آه کشید
    من ز سوز دل حیدر جگرم می سوزد
    @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
    شهادت مظلومانه جوانترین امام شیعیان حضرت جوادالائمه (ع)
    به حضرت صاحب الزمان (عج) و نائب بر حق ایشان
    و بر شما عاشق جوادالائمه تسلیت عرض میکنم


    التماس دعا یاعلی
    پاسخ:
    پاسخ: یا اَبا جَعفَرٍ
    یا مُحَمَّدَ بنَ عَلیٍّ
    اَیُّهَا التَّقِیُّ الجَوادُ
    یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ
    یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ
    یا سَیِدَنا وَ مَولانا
    اِنا تَوَجَّهنا
    وَستَشفَعنا
    وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ
    وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا
    یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه


    سلام مومن.شهادت امام محمدتقی(علیه السلام) بر شما هم تسلیت باد
  • یه بنده خدا
  • سلام. خدا قوت، واقعاً خسته نباشید. از تعریف و تمجید که هرچی بگم کم گفتم. فقط چند تا نکته در جهت بهبودش به نظرم رسید:
    1.من که توی جلسه بودم مطالب مهم دیگه ای هم گفته شد که ذکر نشده مثلاً سنت امداد خداوند در جهت هدایت بیشتر مهتدین و گمراه کردن بیشتر گمراهان و یا توبه و شرایط پذیرش آن و ... .
    2."یهدی به من یشاء و یضل به من یشاء" در قرآن نداریم! در واقع "به" نداره درستش اینه:"یضل من یشاء و یهدی من یشاء"(فاطر8)
    3.اگه آدر س همه آیات رو هم ذکر کنید خیلی بهتره.
    4.زمان برگزاری جلسات گذشته و موضوع و زمان و جزئیات بیشتر جلسات آینده رو هم ذکر کنید
    بازم ممنون
    پاسخ:
    پاسخ: سلام بنده ی خدا
    سلامت باشی...شما فرذا جائی قول ندید..ناهار مهمون ما!!!

    در مورد نکات ارزنده ای هم که فرمودید
    1. لطفا مشروح آن را ارسال کنید که در این پست قرار بگیره....متاسفانه حافظه ی ما در حد ماهی 3 ثانیه بیشتر نیست!!!
    2. امر، امر مطاعه...تصحیح شد
    3. آدرس ها، حی و حاضر موجودند
    4. ان شاء الله پیاده می شوند...

    یا حق
  • عاشق ولایت
  • از عرش فرشته ها اگر می آیند
    به جشنِ دلِ پیامبر می آیند
    زهراست عروس و شاه داماد علی
    این دو چقدر به یکدگر می آیند!
    @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
    زهرا به علی ، علی به زهرا ماند
    این قاعده را که هر کسی میداند
    از هر که بپرسی علی و زهرا
    خوشبخت ترین زوج جهان میداند
    @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
    سرتاسر مدینه پر از شوق و شور بود
    لبریز از طراوت و غرقِ سرور بود
    از آسمان شهر پیمبر در آن پگاه
    صد آسمان ملائکه گرم عبور بود
    وقت نزولِ سوره‌ی یاسین و هل أتی
    هنگامه‌ی تجلی آیات نور بود
    بال فرشته فرش قدمهای آفتاب
    روبند ماهتاب ز گیسوی حور بود
    عطر بهشت از نفس باغ می چکید
    تا اوج عرش زمزمه های حضور بود
    عالم از عطر یاس مدینه معطر است
    پیوند آسمانی زهرا و حیدر است
    @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
    سالروز پیوند آسمانی حضرت زهرا و مولا امیرالمومنین مبارک
    پاسخ:
    پاسخ: سلام داداشی
    عید شما هم مبارک
  • حامد دادویی
  • با سلام و خدا قوت
    مطالب زیبایی دارید
    مطالعه فرمایید پست آیت الله حاج شیخ محمد جواد محامدی (حفظه الله)
    زندگینامه و خاطرات شیخ الفقها آیت الله شیخ مرتضی انصاری (ره)
    گزیده‏ای از وصایای اخلاقی و معرفتی میرزا علی آقا قاضی به شاگردان
    ماجراهای عجیب اما باورکردنی از غسالخانه بهشت زهرا(س)

    ممنون که سر می زنید
    پاسخ:
    پاسخ: علیکم السلام. زنده باشید
    مطالبی که فرمودید مطالعه شد و همونجا نظر دادم...خدا حفظتون کنه
    یا حق
  • عاشق ولایت
  • آقای محمد علی مجاهدی (پروانه) می گوید : روزی در باغی به خدمت آقای مجتهدی رسیدم . آن روز حال بکا و گریه ی شدیدی داشتند.
    گریه های بی اختیار ایشان را بارها دیده بودم و برایم تازگی نداشت، ولی چیزی که فکر مرا مشغول کرده بود استمرار این حال گریه در آن روز بود.
    بعد از مدتی که آقا آرام تر شدند علت را جویا شدم.
    فرمود: آقا جان روز عجیبی است امروز در و دیوار گریه می کنند. آسمان و زمین گریه می کنند باید امروز شهادت یکی از ائمه باشد .
    اتفاقا یکی از روحانیون به دیدار آقا آمد و از وی پرسیدند که امروز مصادف با چیست؟ روحانی مذکور پاسخ داد به روایتی روز شهادت امام باقر علیه السلام است...
    @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
    شهادت جانگداز امام باقر(ع) تسلیت باد
    ای کاش ما مدینه بودیم کنار قبر ویران ائمه بقیع
    به امام زمان (عج) تسلیت عرض میکردیم
    التماس دعا یاعلی
    پاسخ:
    پاسخ: سلام داداشی
    مدینه ما را ببینی صلوات
  • یه بنده خدا
  • سلام بر خادمین سایبری
    توی پیام قبلی صحبتی داشبیم که موضوع و زمان کرسی های آزاداندیشی مشخص بشه. چون دیدم داریم به جلسه ی بعد نزدیک میشیم و هنوز این کار انجام نشده گفتم این مطالب رو بفرستم تا زودتر زحمتشو بکشید:
    -جلسات قبل که مطالبش رو آوردید:چهارشنبه 92/6/27 و 92/7/10 با موضوع هدایت
    -جلسه بعد(جلسه سوم):چهارشنبه 92/7/24 (با موضوع حجاب)
    -اگه بتونید طرح بنر جلسات رو هم اضافه کنید خیلی بهتره.
    -در ضمن مطالب دیگه وبلاگ رو هم دیدم. امیدوارم در این زمینه موفقیت روزافزون داشته باشید.
    -راستی از این به بعد هر وقت خواستید ناهار مهمون دعوت کنید آدرس و مخلفات رو هم ذکر کنید!!!
    پاسخ:
    پاسخ: سلام علیکم و رحمة الله به بنده ی خوب خدا
    الوعده وفا
    ما به قولمون وفا کردیم و مطالب ارائه شد
    ظاهرا حافظه ی شما از ما هم ضعیفتره!!
    قرار شد مطالبی که از جلسه ی هدایت جاافتاده بود بازگو کنید
    ناهار هم داداش، رو چشمم.ان شاء الله یه روز وعده می کنیم دم بریونی.هرچی خواستی بو بکش و لذت ببر!
    آخه دادا اینجا اصفانسا وآ ما وم اصفانی!!!
    سلام علیک تشکر میکنم از زحمات شما اجر شما با حضرت زهرا علیها السلام کارتان عالی عالی فقط یک انتقاد کوچک داشتم اگه میشه کمی دقتتان را بالا ببرید و عین کلام کارشناسان را ذکر کنید
    نه با حذف و اضافه...
    منتظر پاسخ های شبهات بحث حجاب هستیم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی